A tegnapi témát folytatva: a rektor továbbított nekem egy emailt, amely így kezdődött:
"Tisztelt Intézményvezető!
Engedje meg, hogy szíves figyelmébe ajánljuk cégünk egyik új szolgáltatását a www.tananyagfeltoltes.hu portált, melyet a felsőoktatásban tanuló hallgatók, illetve oktatók számára fejlesztettünk ki.
A portál használata minden felhasználó számára ingyenes, egy egyszerű és gyors regisztrációt követően, a hallgatók illetve az oktatók … a legkülönbözőbb kiterjesztésű tananyagokat, segédanyagokat tölthetik fel. (kiemelés tőlem)"
És a többi. Elgondolkoztam a levélen. A szerzői jogok kérdése az egyik olyan dolog, amit sose tudtam se magamban, se az intézményen belül megnyugtatóan tisztázni. A vállalati jogásszal ezt már egyszer megbeszéltük, van olyan, hogy vagyoni jog és az, amit köznyelven szerzői jognak szoktunk hívni. A vagyoni jog az lehet az intézményé, különösen ha erre vonatkozó szerződést kötött a tananyag írójával, a szerzői jog viszont a szerzőé marad, tehát azt senki nem veheti el tőle, ha elmegy pl. az iskolából, akkor a tananyagot átdolgozva máshol is kiadhatja. Ld. :
Munkaviszonyban vagy más hasonló jogviszonyban létrehozott mű
30. § (1) Eltérő megállapodás hiányában a mű átadásával a vagyoni jogokat a szerző jogutódjaként a munkáltató szerzi meg, ha a mű elkészítése a szerző munkaviszonyból folyó kötelessége. (http://hu.wikisource.org/wiki/Szerz%C5%91i_jogi_t%C3%B6rv%C3%A9ny/III._Fejezet_-_VAGYONI_JOGOK)
Ez ám a göcs! Számon lehet-e kérni a tanárokon, hogy mikor dolgoztak a tananyagon? Munkaidőben? Mi van akkor, ha mondjuk a nyári szünetben írta meg, vagy hétvégén? Voltak már ebből itt balhék.
Ott a tegnapi példa, a mobiltelefonnal kivetítőt fényképező hallgatóról. Jogsértés-e ez? Miért ne használja a hallgató a modern technika vívmányait? Persze, én is egyetértek azzal, hogy jobban megtanulja, ha jegyzetel, de én is inkább letöltöm az előadásvázlatot, ha van rá lehetőség. Miért probléma a tanárnak elérhetővé tenni a PowerPoint vázlatot a hallgatónak, mondjuk egy e-learning felületen (LMS, learning management system, oktatási keretrendszer).
Ezek voltak a kérdések. Az én válaszom a legutolsóra: nyugodtan odaadhatja a tanár a PPT-t a hallgatóknak, az nem egyenértékű egy tankönyvvel, vagy részletesen kidolgozott jegyzettel netán e-learninges interaktív online tananyaggal. Aki nem járt be az órára, a néhány vázlatpont alapján úgysem tud alaposan felkészülni.
És egy újabb kérdés: jó-e a hallgatónak az online (gépen nézhető) tananyag? Ez lesz a következő téma. A többi felvetett kérdésre pedig várom a válaszokat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése